previous arrow
next arrow
Slider

Voksne

Dersom du tenker du er blitt for gammel til å begynne på noe nytt, at du må være ung når du starter med aikido for å kunne bli god, eller at du kanskje blir den eldste på trening, så kom på trening og opplev noe annet! Vi har utøvere i alle aldre, og mange har startet som godt voksne. Noen begynner sammen med en venn eller partner, mens andre kommer alene. Uansett hvilke forutsetninger eller målsettinger du har for din trening, er det ikke for sent å begynne – du vil utvikle styrke, bevegelighet og utholdenhet underveis. 

For noen voksne kan det føles uvant å gjøre nye øvelser, lære seg å rulle og å bli kjent med kroppens bevegelsesmønster på en ny måte. På de første treningene vil du kunne føle deg litt ute av komfortsonen, men dette går fort over om du fortsetter, og du vil snart merke at du blir mer fleksibel og avslappet. Det å finne tid til trening ved siden av jobb og familie kan være en utfordring for mange. I aikido er det utøvere som trener hver dag – og noen som kanskje får til å komme i dojoen bare en dag i uka. Uansett hva du har anledning til, vil du finne likesinnede – og ikke minst respekt for at alle har sitt individuelle løp.

Fordi aikido har fokus på tilpasning og ivaretagelse av seg selv og partneren, er det ikke uvanlig å se eldre utøvere på matta. Mange av disse har trent aikido i flere tiår. En del utøvere trekkes også til aikido etter å ha trent andre kampsporter – noen fordi de ønsker en mykere stil og mindre fokus på konkurranse, andre fordi de er interessert i aikidoens filosofi eller unike estetikk. Med skadeforebygging og fokus på egen helse kan man fint trene aikido i godt moden alder, og de aller fleste øvelser kan tilpasses nivå og fysiske forutsetninger. Et interessant aspekt ved treningen er at utøverne blir bare sterkere og dyktigere med alderen, fordi aikido er basert på kjernemuskulatur, teknikk og mental styrke.