Skip to content

Rutiner for koronavirus på trening

Skrevet av Elisabeth Kallinen for 5 months, 2 weeks siden
Koronaviruset har spredd seg til Norge, og siden vi trener veldig tett, reiser mye og samles på seminarer er det greit at også vi tar våre forholdsregler. Norges Aikidoforbund  forholder seg til  kontinuerlig til råd og retningslinjer som gis av Folkehelseinstituttet og WHO, men vi oppfordrer klubber til å gjøre løpende vurderinger under seminarer. De fleste som blir smittet vil trolig få luftveissymptomer som vil gå over av seg selv, mens noen vil få alvorligere sykdom. Et viktig tiltak er derfor at alle prøver gjøre sitt for å verne om de som har underliggende sykdommer slik at vi prøver begrense evt. smitte. Så vidt vi vet spres ikke viruset blant befolkningen enn så lenge, men dette kan snu. I den forbindelse er det et par viktige tiltak vi som trener aikido bør iverksette. 

Reise: 
Det er mange som trener aikido som besøker klubber rundt i verden, så derfor er det ønskelig at dersom du har hatt nærkontakt med personer med påvist smitte, har mistenkt smitte eller du har vært i områder med vedvarende spredning ber vi deg om å ikke komme på trening før du har testet deg for viruset/ikke viser symptomer. Disse områdene er foreløpig fastlands-Kina, Hong Kong, Singapore, Japan, Iran, Sør-Korea og regionene Lombardia, Piemonte, Emilia-Romagna og Veneto i Italia. 

Fra 3. mars 2020 råder inntil videre Folkehelseinstituttet nordmenn til å unngå reiser til Iran, Sør-Korea, samt Lombardia, Veneto, Emilia-Romagna og Piemonte i Italia på grunn av den store spredningen av koronaviruset i disse områdene. Formålet med rådet er å redusere faren for at nordmenn smittes og tar med seg viruset hjem til Norge. 

Påsken står for tur og mange skal ut å reise, så gjør derfor gode vurderinger også selv om du ikke har vært i smitteområder, da det også er mange andre som reiser som kan ha vært i smitteområder. Det er viktig å være seg bevisst på at man kan være smittespreder selv om man ikke har symptomer selv. 

Hygiene: 
Man bør på generell basis gjøre en vurderinger på om man skal dra på trening hvis man er syk, men nå er dette enda viktigere. Derfor er det viktig med god rutine på hygiene. Råd for å forebygge smitte av koronaviruset, er de samme som for andre infeksjonssykdommer, men vi må være ekstra påpasselige på trening. NAF gir derfor følgende råd: 

På trening: 
1. Ikke dra på trening dersom du hoster, har rennende nese/forkjølelse eller har feber
2. Dersom du må hoste/nyse på trening, løft uniform-kragen godt over nesen og host/nys inn i keikogi’en. 
(hoste i albuen er ok med vanlige klær utenfor trening, men på trening host/nys inn i uniformen)
3. ALLE skal vaske hendene FØR og ETTER trening i minst 30 sekunder (syng «gratulerer med dagen» 2 x). 
Vask hendene på forsiden, baksiden, og helt opp til albuene! Bruk tørkepapir, ikke felles håndkle.
Instruktører oppfordres til å minne alle på at hendene er vasket før trening begynner. 
For videre informasjon kan dere lese mer her: 
https://fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/rad-og-informajon-til-befolkningen-om-nytt-koronavirus-coronavirus-2019-nco/